Luksian henkilöstö kehittää osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Luksiassa panostetaan henkilöstön osaamiseen kestävyys- ja vastuullisuusasioissa. Syksyn 2025 aikana järjestettävät työpajat tarjoavat kaikille työntekijöille mahdollisuuden tarkastella omaa vastuullisuuslupaustaan, jakaa ideoita ja kehittää konkreettisia toimintatapoja, joilla kestävää tulevaisuutta rakennetaan yhdessä.
Kirjoittaja
Laura Kuusinen, Luksian kestävän ja vastuullisen toiminnan työryhmän jäsen
Tarvitaan vain tahtotilaa, ymmärrystä ja jokaisen yksilön sitouttamista. Siihen tarvitaan tietojen ja taitojen lisäämistä eli koulutusta.
Luksiassa panostetaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen kestävyys- ja vastuullisuusasioissa. Osaamisen kehittäminen starttaa syksyn 2025 aikana työpajoista, joihin koko henkilöstö osallistuu. Työpajat fasilitoi kestävän kehityksen työryhmä, jonka tehtävänä Luksiassa on kestävän ja vastuullisen toiminnan eri osa-alueiden kehittäminen yhdessä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa.
Vastuullisuustyö Luksiassa
Vastuullinen koulutus rakentuu osaavasta henkilöstöstä ja jatkuvasta vuorovaikutuksesta työelämän kanssa. Luksia on mukana Kartalla-verkostossa, joka on valtakunnallinen ammatillisten oppilaitosten yhteistyöverkosto.
Verkostossa mukana olevat oppilaitokset oppivat yhdessä ja jakavat osaamistaan ja ideoitaan rakentaakseen kestävää tulevaisuutta yhdessä.
Luksia on tehnyt vastuullisuuslupauksen, jossa tarkennetaan vastuullisuustyötä. Lupauksen painopisteet ovat vastuullinen koulutus, kestävän kehityksen käytännöt ja hyvinvoiva yhteisö. Myös opintoalat ovat laatineet omat vastuullisuuslupauksensa.
Tammikuussa 2025 Luksian tukipalveluille myönnettiin Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän sertifikaatti. Ympäristöohjelmassa asetetaan tavoitteet, joiden toteutumista seurataan sovituin mittarein.
Luksian henkilökuntaa toukokuussa 2025.
Henkilöstön kestävyysosaaminen
Syksyn työpajoissa opintoalojen henkilöstö pääsee keskustelemaan siitä, miten sekä organisaatiotasoinen että oman alan vastuullisuuslupaus näkyy arjessa. Työpajat tarjoavat tilaisuuden tarkastella ja päivittää omaa vastuullisuuslupausta.
Koulutuksen tukipalvelut käynnistävät pajoissa omien vastuullisuuslupaustensa tuottamisen. Lisäksi pajoissa pohditaan, miten opintoaloilla ja koulutuksen tukipalveluissa voidaan edistää kiertotaloutta. Työpajan jälkeen osallistujat vastaavat kyselyssä muutamaan kestävyyttä ja vastuullisuutta koskevaan väittämään.
Palautekyselyssä tähän mennessä vastanneet kokivat, että kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan tulee olla keskeinen näkökulma Luksian kaikessa toiminnassa (keskiarvo 4,2, arviointiasteikolla 1=täysin eri mieltä ja 5=täysin samaa mieltä).
Vastauksista nousi esiin monia tärkeitä ehdotuksia.
- ’Paljon on vielä tekemistä, mutta kaikki muutokset kohti kestävämpää kehitystä ja vastuullisuutta ovat tehtävissä! Tarvitaan vain tahtotilaa, ymmärrystä ja jokaisen yksilön sitouttamista. Siihen tarvitaan tietojen ja taitojen lisäämistä eli koulutusta!’
- ’Henkilökunnan omatoiminta ja esimerkki on ratkaiseva. Tässä asiassa olisi paljon parannettavaa ja tarvetta asenteiden muutokseen. Opiskelijoilta on mahdotonta vaatia asioita, ellei henkilökunta näytä esimerkkiä.’
- ’Kestävyysosaamista voisi tukea sisällyttämällä erilaisiin koulutuksiin kyseistä aihetta.’
Kyselyssä pyydettiin arvioimaan samalla yllä esitetyllä asteikolla 1–5 omaa kestävyysosaamista. Tähän mennessä kyselyyn vastanneet ovat arvioineet, että oma kestävyysosaaminen on riittävällä tasolla (keskiarvo 3,9).
Lisäksi palautekyselyssä pyydettiin ehdotuksia siitä, miten opetus- ja ohjaushenkilöstön kestävyysosaamista voitaisiin tukea. Osallistujilta tuli seuraavanlaisia ehdotuksia:
- ’Tällaiset pajat ovat hyviä muistuttamaan mihin ollaan sitouduttu ja pohtimaan miten voitaisiin kehittää asiaa.’
- ’Osaamista voidaan tukea säännöllisin väliajoin tapahtuvilla koulutuksilla ja on todella hyvä kuulla, mitä muu opetushenkilöstö eri aloilla tekee, jotta saa itsekin ideoita omaan työskentelyyn. Voisiko ideoita koota johonkin, josta niitä voisi käydä katsomassa. Yhä enemmän pitäisi saada tämä konkreettiseen opetustyöhön tietoisesti mukaan.’
Palautetta pajasta
Syksyn vastuullisuustyöpajat ovat innostaneet osallistujia ja herättäneet monenlaista keskustelua.
- ’Paja aiheutti keskustelua jälkikäteen, joten on jo hyvä merkki siitä, että aiheutti ajatuksia.’
- ’Oikein hyvä toteutus. Aika meni kuin siivillä. Pisti pohtimaan asioita oman opintoalan kannalta. Eikä pelkästään sitä, miten itse toimin, vaan myös sitä, miten voidaan asioita viedä opiskelijoille eteenpäin.’
- ’Paja oli ajankohtainen ja osallistava. Sisältö herätti hyviä ajatuksia kestävän kehityksen soveltamisesta opetukseen.’
- ’Kiitos aivoriihestä. Aika oli sopiva aiheen käynnistämiseksi ja toivon, että tämä käynnistäisi lisäkeskustelua omassa tiimissä.’
Kirjoitushetkellä, lokakuun puolivälissä 2025, pajatyöskentelyyn on osallistunut hieman alle puolet henkilöstöstä. Innolla odotamme, millaista keskustelua ja mitä kaikkia ideoita ja vinkkejä saamme vielä jäljellä olevien pajojen osalta.
Vastuullisuutta jatkossakin
Henkilökunnan osaamisen ja vastuullisuustoiminnan kehittämiseen satsataan jatkossakin. Vastuullisuus on läpileikkaava teema myös Luksian tulevassa strategiassa.
Osaamisen kehittämiseen on suunnitteilla jatkoa ainakin seuraavin teemoin
- Kestävän hyvinvoinnin asiantuntija Arto O. Salonen on tulossa keväällä 2026 Tietotorstai-tapahtumaan.
- Lisäkoulutusta vastuullisuusasioihin verkkokoulutuksena (Johdanto kestävään kehitykseen / Suomen Ympäristöopisto SYKLI).
- Hiilijalanjäljen laskennan pilotointi yhdellä kampuksella, jonka tuloksia ja esimerkkejä voidaan hyödyntää opetuksessa.
Vastuullinen ja kestävä toiminta >
Luksia Lohjan kampus.