Tarina elää ihmisissä | Luksia

Luksia kysyi uutiskirjeensä lukijoilta, millainen mielikuva heillä on oppilaitoksesta ja mitä he toivovat tuleviin uutiskirjeisiin. Vastaukset olivat lämpimiä ja rohkaisevia. Luksiaan luotetaan. Se koetaan vahvaksi ja helposti lähestyttäväksi koulutusorganisaatioksi.

Luksia herättää luottamusta

Suurin osa vastaajista arvioi sekä mielikuvan että koulutustarjonnan tunnettuuden osa-alueet arvosanoin 8 tai 9. Se kertoo myönteisestä suhtautumisesta ja hyvästä maineesta. Vastaajat kuvasivat Luksiaa osaavana ja lähellä toimivana koulutustoimijana, joka tuntee alueen työelämän tarpeet ja joka tarjoaa koulutusta ajankohtaisiin aiheisiin.

’Suosittelisin ehdottomasti’

Suositteluhalukkuuden keskiarvo oli 8,2 / 10. NPS-luku (Net Promoter Score) nousi +32,7:ään.

  • Promoottorit (9–10): noin 49 % vastaajista
    suosittelevat mielellään Luksiaa
  • Passiiviset (7–8): noin 43 vastaajosta
    suhtautuvat myönteisesti, mutta eivät vielä innokkaasti Luksiaan
  • Kriitikot (0–6): noin 8 % vastaajista
    näkevät kehittämisen tarvetta Luksiassa

Luksiaa suositellaan. Tulos kertoo luottamuksesta. Passiivisten suuri osuus tarjoaa kuitenkin kehittämisvaraa. He eivät ole kriittisiä, mutta eivät vielä innokkaita suosittelijoitakaan.

Mitä Luksialta halutaan kuulla?

Avoimissa vastauksissa korostuivat seuraavat toiveet:

  • Opiskelijoiden tarinoita ja kokemuksia
  • Tapahtumista ja avoimista ovista
  • Koulutuksista ja hakuajoista
  • Työelämä- ja yhteistyökuulumisista

Moni totesi myös, että ’nykyinen sisältö toimii sellaisenaan’. Tämä kertoo, että Luksian viestintä ja uutiskirje koetaan kiinnostavana ja hyödyllisenä.

Tarinat rakentavat brändiä

Luksian tarina syntyy ihmisistä. Luksian opiskelijoista, henkilökunnasta ja työelämän kumppaneista. Jokainen onnistumisen hetki ja jaettu oivallus vahvistaa Luksian brändiä enemmän kuin yksikään kampanja.

Kun opiskelijat kertovat polustaan ja opettajat jakavat intoaan, Luksia saa kasvot. Näiden tarinoiden kautta ammatillinen koulutus näyttäytyy elävänä, inhimillisenä ja arvokkaana.

Kohti seuraavaa askelta

Tulokset kertovat vahvasta ja johdonmukaisesta mielikuvasta. Luksialla on uskollinen kannattajakunta ja hyvä maine, mutta myös mahdollisuus vahvistaa sitoutumista entisestään. Kehittämisen painopiste on jatkossa tarinoissa, ihmisten esiin tuomisessa ja avoimessa vuorovaikutuksessa.

– Henkilöbrändäys on yllättävän vaikuttava työkalu. Se ei ole vain yksilön tapa erottua, vaan koko yhteisön keino näyttää, mitä osaaminen, yhteistyö ja oppiminen voivat parhaimmillaan olla, sanoo Luksian viestintäasiantuntija Riina Vesanen.

Luksia on paljon enemmän kuin oppilaitos. Se on yhteisö, jossa osaaminen, tarinat ja ihmiset elävät rinnakkain.

Tämä on Luksia ->

Kuvaan on kerätty kuvia tapahtumista, joissa luksialaiset ovat olleet mukana.