Uusi asiakaspalvelun oppimisympäristö tuo Simunan, simulaatiot ja personoinnin osaksi verkko-opiskelua
Syyskuussa Luksiassa otetaan käyttöön uudenlainen Simuna-oppimisratkaisu, joka on kehitetty yhteistyössä Luksian asiantuntijaopettajien kanssa. Pilotti kohdistuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelun tutkinnon osaan ja vastaa kasvavaan verkko-opiskelun tarpeeseen.
Uudistus tarjoaa opiskelijoille työelämälähtöistä, vuorovaikutteista ja yksilöllisesti mukautuvaa oppimista.
Joustavuutta, laatua ja selkeyttä opiskeluun
– Halusimme parantaa digipedagogiikkaa ja kehittää laadukkaan materiaalin, jota voi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta, kertoo liiketoiminnan opettaja Tiina Vesanen. Opiskelumateriaalit, tehtävät ja palaute on koottu yhteen selkeään ympäristöön, mikä tekee opiskelusta entistä sujuvampaa.
– Kurssi sopii hyvin sekä itsenäiseen verkko-opiskeluun että lähiopetuksen tueksi, täydentää liiketoiminnan opettaja Mia Rinne.
Aidontuntuisia asiakastilanteita Simunan AI-Avatarilla
Uuden oppimisympäristön ytimenä ovat aidot asiakaspalvelutilanteet ja Simunan kehittämät interaktiiviset harjoitukset. Opiskelijat voivat harjoitella esimerkiksi hankalia asiakaskohtaamisia AI-Avattaren kanssa. Harjoituksissa opiskelija pääsee kokemaan asiakaskohtaamisen videopuhelun kaltaisessa ympäristössä.
– Monet jännitykset voivat jäädä näissä harjoitteissa pois, kun opiskelija huomaa pärjäävänsä, Rinne kuvaa. Avattaren avulla opiskelija pääsee treenaamaan vuorovaikutustilanteita eri kielillä ja erilaisissa työelämän konteksteissa. – Opiskelija voi rauhassa harjoitella myös vaikeita keskusteluja, vaikka yksin.
Myös opettaja hyötyy Simuna-ratkaisusta
Simunan kokonaisratkaisu, joka on rakennettu yhteistyössä Luksian opettajien kanssa, tukee myös opetustyötä. – Valmis, huolellisesti rakennettu materiaali ja automaattiset tehtävät säästävät aikaa. Seurannan avulla voimme helposti nähdä, missä vaiheessa opiskelija menee, kertoo Vesanen.
Tekoäly ei anna spontaania palautetta, vaan palaute on opettajien asiantuntemuksella etukäteen määritelty osaksi kurssia. Tämä varmistaa laadukkaan ohjauksen ja tukee oppimisen etenemistä oikea-aikaisesti.
Luksian pilotti
Luksian koulutuspäällikkö Petteri Sarvalan mukaan uusi malli on osa Luksian digistrategiaa ja tukee opetuksen laatua pitkäjänteisesti.
– Tämä kurssi harppaa ihan erilaiseen opiskeluun. Opiskelija saa nykyaikaisia taitoja ja pääsee treenaamaan asiakaspalvelua aidontuntuisissa tilanteissa, Rinne summaa.
Kurssin rakenne on suunniteltu niin, että se on laajennettavissa myös muille aloille. Asiakaspalvelutaidot ovat tarpeen lähes kaikissa ammateissa. – Tämä on täysin vietävissä muille aloille, kunhan alakohtainen asiantuntemus tuodaan mukaan, toteaa Vesanen.
Luksian käyttöönotto on Simuna-ratkaisun ensimmäinen pilotti liiketoiminta-alalla
Yhteistyö toimii lähtölaukauksena laajemmalle kehitykselle, jossa yhdistyvät tekoäly, työelämälähtöisyys ja pedagoginen innovaatio.
Liiketoiminnan perustutkinto >