Ammatillisen koulutuksen opiskelijat viihtyvät opinnoissaan paremmin kuin lukiolaiset
Tuoreet selvitykset osoittavat, että ammatillinen koulutus on opiskelijoiden näkökulmasta hyvinvoiva ja motivoiva opintopolku. Neljä viidestä ammatillisen koulutuksen opiskelijasta kertoo pitävänsä koulunkäynnistä, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kouluterveyskyselystä. Osuus on kyselyssä mukana olevista koulutusmuodoista korkein – ohi perusopetuksen ja lukion.
’Hiljainen onnistuminen’ ammatillisessa koulutuksessa
Kuntaliiton selvityksen mukaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat kokevat myös vaikutusmahdollisuutensa ja kouluarjen työrauhan paremmiksi kuin muut toisen asteen opiskelijat. Lisäksi koettu koulu-uupumus on ammatillisessa koulutuksessa vähäisempää ja jopa laskusuunnassa.
Kuntaliiton erityisasiantuntija Ilkka Eronen kutsuu tuloksia ’hiljaiseksi onnistumiseksi’. – Ammatillisesta koulutuksesta puhuttaessa esiin nousevat usein yksittäiset ongelmat ja huolipuhe. Nyt selvitykset kuitenkin osoittavat, että enemmistö nuorista viihtyy opinnoissaan ja kokee voivansa vaikuttaa omaan arkeensa. Tämä ansaitsee tulla näkyväksi.

Nuori Yrittäjä -leiri tarjosi opiskelijoille ja opettajille ikimuistoisen startin syksyyn.
Henkilökohtaistaminen on lisännyt osallisuutta
Yksi ammatillisen koulutuksen vahvuuksista on yksilöllisyys. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jonka avulla opintoja voi rakentaa omien tavoitteiden ja osaamisen mukaan.
HOKS-prosessi on vahvistanut opiskelijoiden kokemusta osallisuudesta ja siitä, että oma ääni kuuluu. Koulutuksen järjestäjät ja opettajat ovat tehneet merkittävää työtä yksilöllisten opintopolkujen tukemisessa myös tiukkoina aikoina.
Kaikilla ei kuitenkaan mene hyvin
Vaikka valtaosa ammatillisessa koulutuksessa opiskelevista voi hyvin, osa tarvitsee enemmän tukea opintoihin ja arkeen. Kouluterveyskyselyn mukaan mielialaan ja jaksamiseen liittyvät haasteet ovat lisääntyneet myös ammatillisissa opinnoissa.
Kuntaliitto ja ammatillisen koulutuksen Areena-verkosto ovat esittäneet mallia kuntouttavan opetuksen kehittämiseksi. Tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten, työpajojen ja hyvinvointialueiden välillä, jotta jokaiselle nuorelle löytyisi polku koulutukseen ja työelämään.
– Kuntouttava opetus pitäisi nähdä osana laajempaa yhteiskunnallista vastuuta, jossa koulutusjärjestelmä, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä nuorisotyö yhdistävät voimansa nuorten tukemiseksi, Eronen painottaa.
Ammatillisen koulutuksen vahvuus on käytännönläheisyydessä, yhteisöllisyydessä ja yksilöllisissä mahdollisuuksissa. Ne luovat perustan hyvinvoinnille ja motivaatiolle. Tekijöille, jotka kantavat nuoria kohti työelämää ja osaamista, jota Suomi tarvitsee.
Lähde: 13.10.2025 | Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund | Tiedote
Ryhmäytyspäivässä uudet opiskelijat pääsevät tutustumaan toisiinsa, henkilökuntaan ja omaan opiskeluyhteisöönsä.