Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x

FLIP-IDEAL - Flipped Learning in Adult Education

Erasmus logo3

Projektin kesto

09/2018 - 08/2020

Projektin tavoite

Tässä Erasmus+ strategisessa kehittämishankkeessa tuotetaan aikuiskouluttajille avointa oppimismateriaalia käänteisestä luokkahuoneesta / oppimisesta (flipped classroom tai flipped learning). Tavoitteena on tarjota opettajille innovatiivisia työkaluja ja lähestymistapoja, joita voi soveltaa päivittäisessä opetuksessa.

Projektiin osallistuu 24 aikuiskouluttajaa, neljä jokaisesta kumppaniorganisaatiosta. Erityisenä kohderyhmänä ovat opettajat, joiden opiskelijoilla on heikot perustaidot esimerkiksi tietotekniikassa. Kouluttajat osallistuvat 4-päiväiseen työpajaan käänteisen luokkahuoneen metodologiasta, jonka jälkeen he pilotoivat oppimistaan käytännön opetuksessa. Pilotointikokemuksista koostetaan projektin tuotoksiin avoin verkkokurssi, jota kuka tahansa voi hyödyntää. 

Tavoitteet:

  • Kehittää käytännön työkaluja, jotka kehittävät aikuiskouluttajien taitoja toteuttaa ja soveltaa käänteisen luokkahuoneen metodologiaa heikkotaitoisia aikuisia koulutettaessa
  • Kehittää aikuisten oppijoiden perustaitoja, erityisesti lukutaitoa, tietoteknisiä taitoja ja oppimistaitoja laadukkaiden oppimismahdollisuuksien avulla
  • Lisätä digitaalisten apuvälineiden strategista ja integroitua käyttöä aikuiskoulutuksessa, esimerkiksi verkko-oppimisympäristöjä ja pelejä (esim. Seppo, Moodle, Edmodo)
  • Kehittää prosessi avoimiin osaamismerkkeihin, joilla tunnustetaan aikuiskouluttajan ammatillinen osaaminen liittyen käänteisen luokkahuoneen ja tietotekniikan käyttämiseen luku- ja numerotaitojen tai muiden perustaitojen opettamisessa
  • Verkostoitua ja jakaa kokemuksia eurooppalaisten aikuiskoulutuksen kumppanien kanssa käänteisestä luokkahuoneesta käytännössä

Tuotokset:

FLIP-IDEAL –projektin neljä tuotosta tukevat käänteisen luokkahuoneen hyödyntämistä opetuksessa:

  1. Teoreettinen tausta: tarkastelee käänteisen luokkahuoneen pedagogiaa erityisesti heikkotaitoisia opiskelijoita koulutettaessa
  2. Verkkokurssi aikuiskouluttajille: tapausesimerkkejä ja kokemuksia käänteiseen luokkahuoneen käyttämisestä heikkotaitoisten aikuisten kanssa
  3. Suositukset: ohjeita laadukkaan sisällön tuottamiseksi aikuisille oppijoille käänteisen luokkahuoneen keinoin
  4. Avoin osaamismerkkijärjestelmä: ohjeita digitaalisten osaamismerkkien käyttämisestä aikuiskouluttajien ja oppijoiden taitojen ja osaamisen todentamiseksi

 

Toimijat

Rahoittaja

Erasmus+ aikuiskoulutus

Lisätiedot

Riikka Suhonen
kansainvälisyyskoordinaattori
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
riikka.suhonen(at)luksia.fi
p. 044 335 6944