Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x
mh7

Turvallisuusvalvoja Hollannissa 27.3.-27.4.2019

Olin turvallisuusalan vaihdossa Alankomaissa, Arnhemin kaupungissa. Halusin vaihtoon nähdäkseni Eurooppa laajemmassa näkökulmasta, sekä oppiakseni kohdemaan tapoja/käytäntöjä omalla alallani. En ollut käynyt Alankomaissa ennen vaihtoa, joten paikallinen kulttuuri oli minulle täysin uutta.

Lähdimme 27.3.-19 Helsinki-Vantaan lentoasemalta päämääränä Amsterdamin Schipholin lentoasema ja sieltä edelleen Arnhemin kaupunki, jossa tulisimme majoittumaan ja opiskelemaan seuraavan neljän viikon ajan. Kun saavuimme Alankomaihin lentokoneen ikkunasta näkyä pitkiä ja tasaisia peltoja, tuulimyllyjä ja pieniä maalaiskyliä. Ensivaikutelma Alankomaista oli positiivinen. Kun olimme saapuneet kentälle ja saaneet noudettua laukkumme, tapasimme meitä vastaan tulleet oppilaat joiden auton kyydissä menimme Arnheimiin.  Matkaa kentältä Arnhemiin oli noin 100 kilometriä. Päästyämme perille majoituimme ja kävimme vielä illalla kiertelemässä kaupunkia.

mh1

Koulupäivinä kiertelimme koulun turvallisuusalan oppilaiden kanssa oppitunneilla ja pääsimme osallistumaan turvallisuusalan oppilaiden tuottamaan vartiointiin kampuksella, johon kuului mm. kulunvalvontaa rakennuksessa, kamera-valvontaa, koulurakennuksen sulkeminen. Kouluaineina oli aika lailla Alankomaiden vastineita samoille oppiaineille mitä Suomessakin ollaan opiskeltu. Itse pidin henkilökohtaisesti eniten Marcosin vetämistä itsepuolustustunneista, joita meillä ei valitettavasti kerennyt kovin montaa olla. Koulusta yleisesti voisi kertoa vielä sen verran, että siellä ei ollut samanlaista ilmaista kouluruokailua kuin Suomessa meillä on, vaan sai itse käydä ostamassa ruokalasta ruokaa ruokkiksella jos halusi, mikä omalta kohdalta ainakin opetti arvostamaan suomalaista kouluruokailua enemmän.

mh5

Opettajat olivat kaikki tosi mukavia ja auttoivat parhaansa mukaan kun apua kysyi ja vaikkei kysynytkään kyseltiin onko kaikki kunnossa ja pidetiin huolta että kaikki sujui. Puhuimme siis oppilaiden ja opettajien kanssa englantia ja keskenään lähinnä suomea. Minun oma englantini ei ole mikään parasta laatua mikä tuotti välillä kommunikointiongelmia, mutta onneksi vaihdossa mukana ollut kaverini puhui paremmin.

Saimme varattua huoneen Airbnb:iin kautta läheltä Arnhemin keskustaa. Hintaa huoneella oli n. 400e/henkilö/kk, hinta tuntui vielä Suomessa ylimitoitetulta omasta mielestäni olihan kyseessä vain yksi huone, mutta tultuamme Arnhemiin hinta alkoi tuntua paljon järkevämmältä, kun tajusimme millä alueella asunto sijaitsi. Asunnon maksu hoidettiin Luksian kautta.

Asunnossa ei ollut mitään erikoisempia sääntöjä, meitä pyydettiin olemaan metelöimättä, koska metelöinti kuuluisi alakertaan huoneemme ollessa 3. krs:ssa. Miinus puolena huoneesta voisi sanoa sen, että meillä ei ollut käytössä uunia tai kunnollista ruuanlaitto tilaa.

Arnhemissa toimi julkinen liikenne hyvin ja busseja meni todella hyvin melkein joka paikkaan. Kuljimme koulumatkat bussilla Arnhemin keskustasta. Arnhemissa on myös hyvät mahdollisuudet pyöräilylle sään salliessa. Ja tähän väliin mainittakoon että Arnheimissa on Alankomaiden viimeinen käytössä oleva johdinautojärjestelmä jolla meilläkin oli ilo kulkea. Julkisten kulkuvälineiden hinnat olivat edullisia verraten Suomen hintoihin. Ruoka kaupoissa oli myös hieman edullisempaa kuin Suomessa.

mh4

Arnhemissa on paljon erilaisia kulttuurisia nähtävyyksiä. Vierailimme Arnheimin historiasta kertovassa näyttelyssä ja Arnhemissa sijaitsevassa katedraalissa. Kävimme myös Arnhemissa sijaitsevassa Alankomaiden suurimmassa eläintarhassa myös, siellä oli mm. norsuja, poroja, pingviinejä ja leijonia. Teimme myös yhdenpäivän reissun Saksan puolelle vuokraamallamme autolla.  Arnhemissa on myös hyvät mahdollisuudet kaupoissa pyörimiselle ja niinpä mekin niissä jonkin verran pyörimme. Koulu järjesti meille vapaaaikana myös todella hyvin aktiviteettejä kävimme katsomassa kaksi paikallis-joukkue Vitessen jalkapallo peliä, vierailimme paikallisella paloasemalla, perinnemuseossa, Amsterdamissa, Rotterdamissa, sekä Rotterdamin lähistöllä olevassa vankilassa vierailulla. Kävimme myös kaksi kertaa syömässä opettajien kanssa ulkona.

En ollut käynyt aiemmin Alankomaissa joten suurin osa tiedoistani olivat lähinnä mielikuvia mitkä olivat muovautuneet kirjallisuuden ja uutisten perusteella. Yllätyin kuitenkin koko matkasta positiivisesti ja lähtisin milloin vain uudestaan. Huomasin joitakin eroja heidän toiminnassaan verraten meidän toimintaan Suomessa turvallisuusalalla.

mh3

Alankomaat on vaihdon kohdemaana loistava valinta. Ennen matkaa tulisi varata majoitus hyvissä ajoin, jotta saa mieleisensä asunnon ja on hyvä tutustua alueen kulttuuriin esim. netissä tai kirjastossa. Kannattaa ottaa myös ottaa huomioon, että suomalainen Visa Electron ei käy Alankomaissa lähellekään kaikissa paikoissa, joten kannattaa varata käteistä matkaan.  Arnhemin keskustasta löytyy myös hyvin pankkiautomaatteja. Englannilla pärjää hyvin Alankomaissa, mutta jos haluaa päästä astetta syvemmälle paikalliseen kulttuurin kannattaa harjoitella myös Hollannin alkeita. Ja ennen kaikkea kannattaa varata matkaan reilu annos hyvää matkamieltä.

Itse koen reissun vahvistaneen omaa kielitaitoani ja eurooppalaista identiteettiäni.