Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x
T maisema

Matkailualan opiskelija Espanjassa 2.1.-5.2.2020

Opintoala: Matkailualan perustutkinto, Nummela Luksia

Työpaikka: Hotel Arena Suite ****, Calle El Moro 2, Corralejo, Fuerteventura

Ajanjakso: 02.01.2020 - 05.02.2020

Työpaikka:

Kun saavuin ensimmäisenä päivänä hotelliin vastassani oli yksi venäläinen harjoittelija. Olin hyvin stressaantunut aamulla ennen saapumista hotellille, sillä saavuin yöllä saarelle ja en oikein saanut unta. Minua jännitti hyvin paljon ja mietin vain minkälaisia työkavereita saisin.

Työpaikkani oli neljän tähden hotelli joka tarjoaa all inclusive-paketteja. Se oli hyvin siisti ja raikkaan oloinen hotelli. Ei kovin iso hotelli vain n. 100 huonetta, mutta se oli hyvin riittävä ja asiakkaita oli kokoajan, joskus vähän vähemmän ja joskus hotelli oli täynnä.

Voisin sanoa, että hotelli ei ole niinkään perhehotelli, enemmänkin suunnattu aikuisille jotka haluavat rentoutua arjesta. Hotellissa on kaksi uima-allasta, allasbaari, baari, kuntosali, sauna ja squash kenttä. Hotelli on hyvin avoin ja aurinko pääsee paistamaan oikein hyvin.

Minun työtehtäväni respassa olivat asiakkaiden sisään- ja uloskirjaukset. Kuunnella asiakkaiden kysymyksiä ja vastata niihin, jos tuli jokin asia johon en osannut vastata kysyin apua vastaavalta tai kokeneemmalta harjoittelijalta. En voinut vastaanottaa espanian kielisiä asiakkaita, kun en osaa espaniaa. Kerran, kun vastaava oli hakemassa ruokaa ja vessassa hän kertoi miten voin aloittaa sisäänkirjauksen espaniaksi, kysyin heiltä henkilökortteja, jotta voisin scannata ne. Se meni hyvin.

Työtehtäviin kuului myös seuraavan päivän asiakkaiden lista hakea koneelta, mikä oli hieman vaikeaa ottaen huomioon, että kaikki oli espanian kieleksi, selvisin siitä ja loppujen lopuksi osasin etsiä vaikka mitä tietoja. Sain leikata ravintolaan menu lappuja jossa luki mitä ruokaa ja mitä allergeeneja niissä on ja niitä oli paljon.

Kolme viikkoa sain olla respassa ja se tuli hyvin tutuksi. Kaksi viikkoa olin sitten ravintolassa aamupalalla ja lounaalla.

Aikatauluni oli klo 9-16, aamupala on klo 8-10 ja lounas on 13-15. Kun tulin töihin laitoin essun ja menin heti keräämään lautasia ja laseja. Aamupalan jälkeen valmistelin pöydät lounasta varten ja myöskin terassin laitoin samanlailla. Juoma menu laitettiin pöydille ja sokeri kupit piti ottaa pois. Teen täyttö oli myös yksi minun hommistani. Sen jälkeen meillä oli yleensä yksi tunti aikaa huilata ja syödä ennen lounasta.

Lounaalla minulla oli sama tehtävä tunnin ajan keräsin tiskit ja pyyhin pöydät ennen kuin aloitimme päivällisen valmistelut. Me suljimme osan pöydistä ja aloitin sitten laittamaan niitä päivälliselle kuntoon. Laitoin valkoisen pöytäliinan ja mustan liinan koristeeksi siihen päälle, haarukat, veitset ja paperit, lisäksi meidän piti laittaa lasit myös pöydille. Yleensä tein tätä koko loppuajan lounaalla ja viimeinen pöytä yleensä tarkoitti sitä, että voin lähteä sillä ei kuulemma ollut mitään missä olisin voinut auttaa.

T tyoe

Työkulttuuri:

Tervehtimisessä ei työkulttuuri eroa, hotellissa tervehdittiin sekä asiakkaita, että työntekijöitä.

Työkielenä käytin englantia ja muutamia sanoja espaniaksi joita opin matkan varrella, sillä ravintolassa parinani oli joskus Jose joka ei puhu englantia kuin muutamilla sanoilla.  Ymmärrsimme tosi hyvin toisiamme kuitenkin. Joskus oli haasteita puhumisessa muidenkin kanssa jos ei muista sitä tiettyä sanaa englanniksi, mutta tämä oli hyvin harvinaista. Lopujen lopuksi kaikki joiden kanssa puhuin osasi englantia hyvin.

Työajat eivät respassa erottunut mitenkään heillä on aamu, ilta ja yövuoro, niinkuin Suomessa. Ravintolassa huomasin, että kaikilla oli hajoitettu työvuoro. Paitsi allasbaarissa ja baarissa. Ne jotka olivat aamussa olivat päivällisellä ja ne jotka olivat lounaalla olivat myös päivällisellä. Heillä oli muutama tunti kuitenkin kotona aikaa siinä välissä. Yleensä lounaan jälkeen kukaan ei ollut ravintolassa ennen päivällistä.

Tauot, no niitä ei oikein ollut respassa. Oli aikoja jolloin ei ollut paljoa liikennettä asiakkaiden suhteen, mutta silloin tehtiin muita töitä sen ohessa. Ravintolassa sen sijaan kun muilla oli hajoitettu työvuoro ja he menivät kotiin, niin minulla oli sellainen tunti siinä aamupalan ja lounaan välillä.

Töiden organisointi taas. Respassa minä lähinnä keskityin asiakkaisiin ja vastaava teki taas espanian kieltä vaativia tehtäviä ja asiakkaita samaan aikaan. Vasta lopussa kun pystyin omillani hoitamaan asiakkaita, he pystyivät keskittymään enemmän muihinkin asioihin.

Työmatkani ei ollut pitkä, n. 10 min kävelymatka joka oli lyhyempi aika riippuen jos kävelin nopeammin. Asuntoni ei ollut kauhean pitkällä.

T maisema

Asunto ja liikkuminen:

Fuerteventurassa on Education & Mobility -yritys joka etsii asunnon jakson ajaksi. Minulle asunto oli hyvin lähellä omaa työpaikkaani n. 800m päässä ja se meni oikein kivasti kävellessä. Vuokran koulu maksoi joten siitä ei tarvinnut huolehtia, mutta jotkut muut opiskelijat toisista kouluista maksoivat vuokran itse. Asunto maksoi n. 400€/kk.

Asunnon säännöt olivat simppelit. Älä riko paikkoja, pidä asunto siistinä ja pidä ikkunoita mahdollisimman paljon auki. Asunnossa oli hometta kyllä, mutta se ei onneksi haitannut minua niin paljoa. Varustelu asunnossa oli hyvä, sinulla oli tv josta pystyy katsomaan Netflixiä, ruoka pöytä hyvinvarusteltu keittiö, tosin siellä ei ollut tiskiharjaa kun tulimme joten ostin sinne sellaisen helpottaakseni tiskausta, oli myöskin tiskikone. Vaatteiden pesukone oli keittiössä, mikä yllätti. Huoneet olivat hyvän kokoiset, mutta kyllä koko asunto kävi ahtaaksi kun oli viisi tyttöä saman katon alla ja rauhaa ei ollut ollenkaan. Yksityisyyskin oli hieman alhaalla, kun kuuli naapuritalon äänet. Meillä oli myös taloyhtiön uima-allas käytössä.

Paikallinen julkinen liikenne oli minun mielestäni oikein halpaa. Taksi maksoi pääkadulta asunnolle alle 5 euroa, mutta useimmin me kävelimme pääkadulle ja takaisin asunnolle. Busseja liikkui pääkaupunkiin tunnin välein, mutta en itse käyttänyt näitä. Kävin kyllä Lanzarotella ja Loboksella. Lanzarotella kävin ihan kierroksella saaren nähtävyyksillä, Loboksella sitten ostin 15€ hintaisen lipun Water Taxi- veneeseen joka vie ja tuo sinut.

T Lobos

Vapaa-aika:

Kun en ollut töissä olin paljon kaupungilla kiertelemässä ja syömässä. Kävin Lanzarotella turistikierrokselta jonka varasimme omassa työpaikassani. Se oli minusta käymisen arvoinen. Yksi päivä mentiin myöskin tyttöjen kanssa Lobos-saarelle jossa sitten istuimme pari tuntia rannalla auringossa. Kaksi tyttöä kävi myöskin kävelemässä vuorelle. Joskus oli myöskin kivaa jäädä asunnolle lepäämään ja keräämään energiaa seuraaviin työpäiviin sillä se oli aika rankkaa seistä monta tuntia päivässä.

Meille ei järjestetty erikseen mitään ohjelmaa. Meille kyllä annettiin moniste mitä voi Fuerteventuralla tehdä, mutta minun mielestäni keksimme hyvin tekemistä ja tylsää ei ollut.

Tulimme työkavereiden kanssa tutuksi todella hyvin jotka sitten ehdottivat minulle kaikenlaista tekemistä ja yksi olikin Lanzarotella käyminen, minkä sitten toteutin. Paikallisien kanssa oli todella mukava jutella ja jotkut olivat ihan hauskoja. He ovat hyviä arvaamaan mistä olet kotoisin.

Fuerteventura:

Olen käynyt Fuerteventuralla pikku tyttönä, mutta en muista siitä niin paljoa, joten oli todella mahtavaa päästä takaisin. Olin yllättynyt kuinka kaikkialla oli aidat ympärillä. Ei ollut paljoa paikkoja missä ei ollut aitaa. Toinen asia joka yllätti oli se, kuinka tuntemattomat ihmiset tervehtivät sinua kuin ystävää ja suutelevat poskille.

Eläminen Fuerteventuralla oli mukavaa ja kauheaa. Pidin eniten säästä, se oli todella hyvä, aurinkoista, mutta tuulista niin ei ollut liian kuuma. Käveleminen ympäriinsä oli niin kivaa ja se ei tuntunut miltään, kun oli niin paljon nähtävää ja koettavaa. Ruoka oli todella hyvää, mutta kaikki ei tarkoita samaa mitä Suomessa ja se oli hassua. Kun tilasit grillattua kanaa, sait puolikkaan kanan grillattuna. Mikä ei ollut niin kivaa oli ohuen ohuet seinät, että kuuli kaiken naapurista tai muista asunnoista. Lasten leikkiminen kuului todella hyvin ja musiikki naapureista varsinkin jos heidän ikkuna oli auki.

Opin paljon kuinka suomalaiset ovat todella erilaisia verrattuna espanjalaisiin. Me suomalaiset ollaan kohteliaita, mutta espanjalaiset ovat kohteliaita todella lämpimällä hengellä. Minusta tuntuu, että olisi hyvä jos suomalainen ja espanjalainen kulttuuri sekoittuisi. Suomessa ei ole paljoa yöelämää tai iltaelämää, mutta Fuerteventurassa kaupat ja putiikit olivat myöhään asti auki. Olisi kiva olla Suomessakin illalla ulkona kuin kotona.

Töissä opin enemmän ulkomaanmatkailusta ja kuinka osaan tehdä töitä vieraalla kielellä. Sain paljon kehitykseen vinkkejä ja neuvoja. Opin paljon myöskin matkailijoista eniten heitä oli Isosta-Britanniasta.

Ulkomaan vaihto toi minulle paljon itseluottamusta. Kokemusta hotellityöstä. Se antoi minulle tavoitteita parantaa itseäni enemmän ja opiskella korkeakoulussa matkailualaa. Fuerteventuralla huomasin, että pärjään oikein hyvin vieraalla kielellä töissä.

Suosittelen Fuerteventuraa opiskelijoille jotka haluavat kohentaa taitojaan ja saada kokemusta töistä ulkomailla. Fuerteventurasta saa enemmän irti jos osaa espanjaa joten otin itse espanjan kielikurssin, mutta liian myöhään joten en ymmärtänyt niin paljoa. Siitä olisi saanut enemmän irti. Ennen lähtöä tulisi opiskella espanjaa. Vaihtojakso ei sovi jos ei osaa joustaa, me kaikki kämppiksistä joustettiin asioissa kämpillä, mutta asioista myös puhuttiin ja saatiin hyvin selvitettyä.

Kaiken kaikkiaan minulla oli oikein hyvä vaihtojakso, hyvine ja pahoine päivineen. Viisi viikkoa meni oikein nopeasti, se oli lyhyt aika.