Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x
M tytoet

Autoalan opiskelija Saksassa 3.-12.3.2020

Opintoala: Autoala

Työpaikka: Motoren Bauer, Paradeisstraße 56, 82362 Weilheim in Oberbayern, Saksa

www.motoren-bauer.de

Ajankohta: 03.03.2020 – 12.03.2020

Työpaikkani oli iso yritys nimeltä Motoren Bauer. Siellä tehtiin oikeastaan kaikkea mahdollista autoille, rekoille ja busseille. Se oli todella iso paikka ja sieltä löytyi perus korjaamo tilojen lisäksi omat peltikorjaamot, maalaamot ja koneistamot. Ja iso varasto turboja.

Minun piti olla kuukausi Saksassa töissä mutta koronaviruksen takia reissu lyheni reiluun viikkoon. Ehdin siis olla kolme päivää kunnolla töissä. Perjantaina kun kävimme tutustumassa työpaikkaan, minua vähän pelotti koska siellä oli niin paljon rekkoja ja busseja ja niin vähän autoja, mutta heti ensimmäisen työpäivän jälkeen homma alkoi sujumaan. Sovimme että ensimmäiset 1-2 kaksi viikkoa olisin töissä rekkojen ja bussien parissa, seuraavat 1-2 viikkoa normaalien autojen kanssa ja loppu jakson ajan olisin ollut peltikorjaamolla. Se olisi ollut todella kivaa, että olisin saanut kokemusta niin paljon uudesta, koska rekat ja bussit eivät olleet minulle tuttuja eikä peltihommatkaan. Mutta valitettavasti näin ei nyt tapahtunut.

Ensimmäisenä työpäivänäni menin tapaamaan pomoani ja hän antoi minulle työvaatteet ja ohjasi minut Andyn luokse, sillä kukaan muu ei oikein osannut englantia. Tein siis ne kolme päivää töitä Andyn ohjeistuksessa huoltaen rekkoja ja busseja. Andy oli mukava ja kannustava sekä auttoi aina jos oli tarve. Huomasin ettei nuo isommat kulkupelit paljoa normaaleista autoista eroa, kaikki on vaan paljon isompaa ja toimii hiukan eri tavoin.

M auto

En onneksi joutunut lähtemään reissuun yksin, vaan mukaani tuli 2 tyttöä merkonomialalta ja asuttiin yhdessä. Me asuttiin vuokralla ihanan vanhemman pariskunnan yläkerrassa, meillä oli siellä oma keittiö, olohuone, kylpyhuone ja yksi makuuhuone. Ja meillä oli siis oma sisäänkäynti eli ei kauheasti nähty tätä pariskuntaa. Ainoa sääntö oli, ettei saa tupakoida sisätiloissa. Vuokra olisi ollut sille viidelle viikolle yhteensä 1400€.

Weilheimin kaupungin sisäinen bussiliikenne oli ilmainen. Työpaikkani oli n. 2,5 km päässä asunnostamme, ja siihen lähelle olisi vissiin päässyt bussilla mutta en ihan ehtinyt oppia käyttämään niitä vielä niin kävelin töihin ja sieltä pois. Minun mielestäni se kävely oli kivaa kun näki uusia maisemia mutta olisi se matka alkanut varmaan viikon päästä kyllästyttämään.

M kaverit

Tiistai iltana meidän kone saapui Münchenin lentokentälle. Sieltä otimme junan keskustaan ja käytiin siellä syömässä. Sitten menimme junalla Weilheimiin, missä asuimme. Keskiviikkona kävimme tutustumassa paikalliseen ammattikouluun ja tulevan koulun rakennustyömaalla. Torstaina kävimme tutustumassa viereisen kylän Schongaun ammattikouluun, ja sen jälkeen meillä oli turistikierros Schongaun ympäri.

Perjantaina kävimme tutustumassa työpaikoillamme, ja sen jälkeen menimme junalla Müncheniin shoppailemaan. Mathias Schongaun oppilaitoksesta opasti meitä, miten pääsemme kulkemaan junalla Munichiin ja miten kuljemme siellä junilla ja metroilla. Hän piti meille pikkuisen kierroksen mistä löydämme parhaat ruokailu ja shoppailu paikat ja jätti meidät sitten shoppailemaan rauhassa.

Perjantai iltana menimmekin sitten Weilheimissä pitämään vähän hauskaa ulkona. Lauantaina ja sunnuntaina kävimme tutkimassa lähistöä ja paikallisia nähtävyyksiä.

M ryhmae

Kaikki ihmiset Saksassa oli todella ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Kaikki hymyili toisilleen, mikä oli positiivinen yllätys Suomeen verrattuna.

Olimme suunnitelleet vaikka mitä tekemistä, esim. käymistä BMW:n museolla, eläintarhassa ja Alpeilla, mutta emme ehtineet.

Maisemat oli kyllä todella hienoja, varsinkin kun Alpit näkyivät melkein minne vain katsoi.

Minua ehkä eniten yllätti se, että kaupoista ei yleensä saanut kanaa. Kävimme melkein joka päivä kaupassa, ja siellä oli yhtenä päivänä lihatiskiltä ostettavissa kanaa.

Yllätyksenä tuli myös se, että autoilijat eivät kauheasti väistä kävelijöitä, ja se että hanavesi ei ollut kauhean hyvää. Ostimme vetemme kaupasta.

M puu2

Keskiviikkoiltana saimme tietää että Weilheimin koulussa missä olimme vierailleet on koronavirustapaus, joten sen takia meidän piti ottaa seuraava työpäivä vapaaksi. Torstaiaamuna sitten opettajani soitti minulle ja kertoi että meidän pitää lähteä. Se oli todella haikeaa, koska vaihtojaksomme oli vasta alussa. Emme olisi millään halunneet lähteä eikä me oltaisikaan lähdetty ellei olisi ollut pakko.

Vaikka reissu meni miten meni, olen todella iloinen että lähdin. Sain aivan mahtavia kokemuksia niinkin lyhyessä ajassa, sain ihania ystäviä sekä elämänkokemusta. Suosittelen vaihtojaksoa ihan kaikille jotka miettii sitä edes vähääkään. Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa vaihtojaksosta, työpaikastani tai Saksasta. Kaikki oli hyvin järjestetty ja ihmiset olivat ihania.

Eläminen Saksassa oli todella kivaa, varmaankin juuri sen takia että ihmiset olivat niin mukavia. Vaikka olimmekin siellä lyhyen ajan, sain tästäkin reissusta paljon korvaamattomia kokemuksia mistä olen kiitollinen. Ja aivan varmasti tulen vierailemaan Saksassa uudestaankin.