Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen erikoisammattitutkinto

  • Lohja

Tutkinnon suorittanut osaa

toimia ja ohjata muita alansa työntekijöitä asiakkaan kasvun ja kehityksen tukijana. Hän osaa kehittää osallisuutta ja psyykkistä hyvinvointia edistävää toimintaympäristöä. Hän osaa koordinoida ja kehittää alansa työtä ja toimia ohjaustyön asiantuntijana monialaisessa yhteistyössä. Hän osaa hyödyntää toiminnallisia ja luovia menetelmiä ohjaustyössään ja edistää niiden käyttöä työyhteisössä. Koulunkäynnin ja aamu-ja iltapäivätoiminnan ohjauksen erikoisammattitutkinnon suorittanut osaa toimia itsenäisenä palveluntuottajana vapaa-ajan toiminnan toimintaympäristöissä. Hän osaa kehittää monikulttuurista toimintaympäristöä kasvatus-, opetus- ja sosiaalialalla.

Sisältö

Pakolliset tutkinnon osat:

  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden tukeminen ja edistäminen
  • Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen koordinointi ja kehittäminen

Valinnaiset tutkinnon osat:

  • Toiminnallisuus ja luovuus lasten ja nuorten ohjauksessa
  • Lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnan ohjaus
  • Monikulttuurisessa toimintaympäristössä toimiminen

Työtehtävät

Koulunkäynnin ja aamu-ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon suorittanut toimii ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti alan vaativimmissa työtehtävissä eri-ikäisten asiakkaiden ohjaustilanteissa. Alan toimintaympäristöinä ovat varhaiskasvatus, perusopetus, aamu-ja iltapäivätoiminta, vapaa-ajan toiminta sekä toinen aste. Tutkinnon suorittanut edistää yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa yksilöiden ja ryhmien turvallista ja sujuvaa arkea, joka edistää asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja mielenterveyttä. Tutkinnon suorittaja käyttää työssään monipuolisesti luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Hänellä on valmiuksia toimia maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa monimuotoisissa työyhteisöissä ja kehittää monikulttuurista toimintaympäristöä. Työ on asiakaslähtöistä ja yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa työtä. Työ vaatii hyviä organisointi ja koordinointitaitoja, kykyä hahmottaa laajempia toimintakokonaisuuksia ja -tapoja sekä kehittää toimintaa monimuotoisissa verkostoissa.

Soveltuvuus

Tutkinnonsuorittajan valinnassa huomioidaan myös SORA-lain edellyttämät asiat tutkinnonsuorittajan omaan terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyen.