Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x

Opettaja työelämäjaksolla Kanadassa

Opettaja työelämäjaksolla Kanadassa 12.2- 20.2.2016

Tutustun reilun viikon ajan Opetushallituksen tukeman Kanada-verkoston järjestämänä Centre de Formation Professionelle -oppilaitokseen Buckinghamissa lähellä Quebecin osavaltiossa, Kanadan ranskankielisellä alueella. Mukana vaihdossa on neljä kokkiopiskelijaa Luovista, Lappiasta, Kainuun ammattiopistosta ja Jyväskylän ammattiopistosta. Opiskelijat ovat matkalla yhteensä neljä viikkoa ja alkumatkalla parin viikon ajan oli mukana kokkialan opettaja Turun ammatti-instituutista. Tavoitteenani on tutustua kanadalaiseen ammatilliseen opiskeluun ja ruokakulttuuriin sekä kartoittaa mahdollisuuksia opiskelijavaihtoon Luksiassa.

Hans 1

Pe 12.2.2016

Saavuin Kanadaan Montrealin lentokentälle perjantaina illalla. Minua tuli noutamaan vuokra-autolla Jyväskylän ammattiopiston aikuisopiskelija, joka oli ollut Quebecissä jo kolme viikkoa työssäoppimassa. Hänen mukaansa ajokeli oppilaitokselta Montrealiin oli ollut todella surkea ja näkyvyys moottoritiellä ajoittain nollassa. Lunta tuprusi todella rankasti koko 150 kilometrin matkan lentokentältä majoitukseemme. Pääsimme mökille iltakymmenen jälkeen ja matkaväsymys oli melkoinen. Majoituksenamme toimi reilunkokoinen mökki keskellä Kenaukin kansallispuistoa Lac Poisson Blanc- järven rannalla: kuvaus ”keskellä ei mitään” on varsin osuva, kun lähin taajama Montebello oli 15 km päässä. Loput kolme opiskelijaa saapuivat työpäivänsä päätyttyä puolenyön maissa paikallisen Gaëtan -kokkiopettajan kyydillä.

Hans5

La 13.2.2016

Kovassa noin 30 asteen pakkasessa lähdimme mökiltä niin, että ehdimme kahdeksi oppilaitokseen, jossa tervehtimisten jälkeen lähdimme heti keittiölle esivalmistelemaan ystävänpäiväillallista. Illalliselle oli tulossa noin 90 asiakasta maistelemaan neljän ruokalajin illallista 50 Kanadan dollarin hintaan. Keittiöllä oli vain Gaëtanin neljä omaa opiskelijaa, ja apumme oli todella tarpeen. Suomalaiset opiskelijat olivat olleet jo kolme viikkoa iltavuorossa, joten heille rutiinit olivat jo hyvin hallussa. Tapana oli tehdä maanantai ja tiistai esivalmisteluja ja sitten loppuviikon ravintola oli avoinna. Ravintolaan otettiin pöytävaraukset joten asiakasmäärä oli kohtalaisesti tiedossa jos kaikki asiakkaat saapuivat – valitettava käytäntö täälläkin oli, että jätetään tulematta pöytävarauksesta huolimatta. Ystävänpäivän menussa ruokalistalla oli kaksi alkuruokavaihtoehtoa, ”väliruokana” kaksi keittovaihtoehtoa ja sitten kaksi pääruokaa sekä kaksi jälkiruokaa.

Hans6

Raaka-aineet olivat laadukkaita hanhenmaksasta peuraan ja annoksissa oli monia komponentteja, joten esivalmistelussa oli paljon tehtävää. Ruoat olivat todella tuhteja, voita ja kermaa ei todellakaan säästellä. Työnjako keittiössä oli selkeä ja harjoitus näkyi paikallisten opiskelijoiden ammattimaisina otteina. Suomalaisetkin opiskelijat toimivat hienosti ja muutaman viikon harjoittelu näkyi yhteistyöskentelyssä.Hans2

Asiakkaat saapuivat puoli seitsemän maissa. Keittiömestari Gaëtan toimi ”kapellimestarina” luukulla ja käskytti keittiötä, josta vastauksina kuuluivat ”yes chef” huudot ja homma eteni hienosti.Hans4Hans3

Salissa työskennelleet tarjoilijaopiskelijat hoitivat hommansa tyylikkäästi, minkäänlaisia sekaannuksia ei ainakaan silmiini osunut. Itse tein mukana misoja pääasiassa jälkiruokiin ja olin sitten apuna jälkiruoka-annosten nostossa, muuten päivä meni vähän ”turistina” kun kaikki oli enemmän ja vähemmän uutta. Päivä oli kyllä mukava ja opettavainen. Oli hienoa nähdä miten motivoituneet ja taitavat opiskelijat selvisivät hommista vaikka kielimuuri välillä pikkaisen sotkikin asioita. Suurimpana huomiona ja erona suomalaiseen ravintolaan oli keittiövälineiden ja astioiden tiskaus käsin isoissa altaissa suoraan keittiössä. Vain tarjoiluastiat pestiin koneella. Pääsimme keittiön siivouksen jälkeen matkaan ja puolenyön maissa takaisin mökille jonne siis ajomatkaa koululta reilut 50 kilometriä. Kevyet yöpalat naamariin ja sitten yöunille.

Su 14.2.2016

Viikon ainoana vapaapäivänä suuntasimme autolla Ottawaan, jossa kävimme hieman shoppailemassa. Tytöt kävivät kauppakeskuksessa ja me loput lähdimme sillä aikaa käymään lätkävarustekaupassa, jonka olin netistä bongannut. Lieneekö ystävänpäivä ruuhkauttanut kaupungin, mutta kohtuullista kävelyvauhtia kulkevassa jonossa ajoimme reilun tunnin ja vajaan kymmenen kilometrin matkan. Kauppa oli todella monipuolinen ja henkilökunta palvelualtista, joten tulihan sieltä usealla satasella tuliaisia ostettua. Onneksi paluumatka mökille meni jouhevasti, vaikka pakkasta olikin reilut 20 astetta.

Ma 15.2.2016

Aamupäivä meni pitkään nukkuessa ja tukevasti mökillä syödessä. Lähdimme iltavuoroon puoli kahden maissa matkaan hyvässä ajokelissä niin, että olimme ennen kolmea koululla. Tällä viikolla ohjelmassa oli leipomista koulun leipomossa. Opiskelijat jaettiin Kanada-Suomi -pareiksi. Kaikille jaettiin ohjeniput ja pikku ohjeistuksen jälkeen parit tekivät kolmea eri leipätaikinaa. Tarkkaa punnaamista ja lämpötilojen mittausta, osa sekoitteli käsin ja suurin osa käytti konetta. Leivissä käytettiin ainoastaan vehnäjauhoa kuten tapana täällä on. Leivonnassa näkyivät ranskalaiset leivontaperinteet hyvin, eli tehtiin tunteella aikaa säästämättä. Suurimpia probleemia oli leipien irrottaminen pelleistä, joka tuotti hieman rikkinäisiä leipiä. Pääosa kuitenkin onnistui hyvin ja saimme mökille mukaan todella reilusti leipää. Pääsimme hyvissä ajoin lähtemään, joten nautimme vielä iltapalaa mökillä.

Hans8

Ti 16.2.2016

Aamupäivä kului nukkuessa ja aamupalaa syödessä. Yöllä oli satanut todella paljon lunta, joten hyötyliikuntana odottivat lumityöt pihalla. Auramies oli käynyt jututtamassa aamulla yhtä opiskelijaa mökin ovella ja kysellyt ranska-englanti –sekoituksella, että olemmeko huomenna lähdössä vaikka lähtömme Suomeen olikin vasta lauantaina. No, ajettuamme koululle 1,5 tuntia hirveässä lumimyräkässä auramiehen käynnin syy selvisi: hänen oli pitänyt kertoa meille että koulu on suljettu lumimyräkän takia! Keittiömestari Gaëtan oli pyytänyt häntä välittämään viestin, joka väärinymmärrettynä johti siihen että joimme koululla kahvit, kävimme kaupassa ja ajoimme takaisin mökille. Onneksi aura-auto oli juuri aurannut korpitaipaleen mökille. Uutisten mukaan Ottawassa ei ollut koskaan aiemmin satanut yhtä paljon lunta niin nopeasti: neljässä tunnissa yli 20 senttiä ja kaupunki oli totaalisen sekaisin.

Hans9

Ke 17.2.2016

Rutiinien mukaan puoli kahden maissa matkaan ja tällä kertaa aurinkoisessa pikkupakkasessa matka meni joutuisasti. Vuorossa erilaisten leipien leivontaa pareittain bageleista- focacciaan. Kello neljän maissa oli vuorossa jonkinlainen diplomien jakotilaisuus jossa aiemmin aloittaneiden paikallisten ryhmästä palkittiin muutama erityisen hyvää tsemppiä osoittanut opiskelija. Samalla myös suomalaiset opiskelijat ja opettajat saivat diplomit. Opiskelijoille se on hyvä lisä ansioluetteloon ja varmasti auttaa myös työnhaussa, vaikka ranskankielinen onkin. Päivä jatkui leivonnan merkeissä. Välissä nautittiin keittolounas ja päivä päättyi puoli yhdeksän maissa illalla. Päivän lopussa meidät hyvästeli pienin lahjoin liikuttunut opiskelija, jota emme enää huomenna tapaa koululla. Pääsimme perille kotimökkiin puoli kymmenen aikoihin illalla.

To 18.2.2016

Meidän piti olla puoli kolmelta koululla, jossa oli lehdistöä paikalla. Toimittajat halusivat jatkaa juttua, jonka he olivat aloittaneet suomalaisten opiskelijoiden saapuessa. Toimittaja haastatteli Gaëtan -opettajaa sekä kahta paikallista opiskelijaa jotka työskentelivät suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Juttu julkaistaan lehden nettiversiossa tulevana viikonloppuna. (Riikan huomio - linkki ranskankieliseen juttuun: http://www.lebulletin.net/Communaute/2016-02-21/article-4441697/Quand-la-passion-est-un-lien-commun/1)

Hans10

Haastattelun jälkeen oli lähtö Ottawaan katsomaan Ottawa Senatorsin ja Carolina Hurricanesin välistä NHL- ottelua. Matkaan oli varattu runsaasti aikaa ja syykin selvisi matkalla: työmatkaliikennettä todellakin riitti ja ruuhka jatkui kilometritolkulla. Areena oli rakennettu pitkälle Ottawan eteläpuolelle, joten matkaa riitti. Oppilaitos oli järjestänyt ottelun koko porukalle kiitoksena ja ”tuliaisena” hyvin menneestä jaksosta eli matkalla oli meidän ja Gaëtan-opettajan lisäksi kaksi paikallista opiskelijaa Justin ja Santiago. Pääsimme ottelussa ihan huippupaikoille suoraan kotijoukkueen vaihtoaition taakse. Katsojia oli paikalla noin 17 000 ja tiukka ottelu päättyi kotijoukkueen voittoon. Opiskelijat olivat innoissaan kokemuksesta vaikkeivat kaikki lätkäfaneja olleetkaan. Ottelun jälkeen jäimme areenaan nauttimaan paikallista pikaruokaa ja juomaa koska parkkipaikalta poispääsy vei aikaa. Areenalta lähdettyämme parkkipaikka oli lähes tyhjä eikä liikennettäkään juurikaan ollut, mökille pääsimme puolenyön jälkeen.

Hans11

Hans12Pe 19.2.2016

Olimme sopineet vierailun lähimmän taajaman Montebellon keskustaan ChocoMotive- suklaatehtaaseen, jossa tapasimme Gaëtanin klo 11.30. Gaëtan oli aiemmin ollut omistajana yrityksessä, mutta myynyt oman osuutensa. Yritys valmisti monenlaisia suklaatuotteita käsin alusta loppuun. Myyntivalikoimassa näkyi myös suomalaista Halvan lakritsia, ei onneksi muovipusseissa. Saimme hieman maistiaisia ja ostimme tietenkin tuliaisia Suomeen vietäväksi.

Hans13

Hans14Sen jälkeen suuntasimme Montebellon linnaan, joka on tarinan mukaan maailman suurin hirsirakennus. Linna toimii hotellina ja lisäksi siellä on runsaasti oheispalveluita mm. liikunta-, kokous- ja juhlapalveluita.

Hans15

Nautimme ravintolassa kattavan buffet lounaan ja pääsimme opiskelija Justinin esittelykierrokselle jossa tutustuimme keittiöihin ja muihin ravintolatiloihin. Justin itse työskentelee hotellissa opintojensa lisäksi. Hotellissa oli oma leipomo, lihanleikkaamo yms. Vuoden kiireisimpänä päivänä äitienpäivänä siellä käy brunssilla 1400 asiakasta.

Hans17

Hans19Hans21La 20.2.2016

Kotimatkalle mökiltä yhdentoista maissa aamulla ja ajomatkaa Montrealiin noin 150 kilometriä, lento Montreal- Toronto lähtee kolmelta iltapäivällä. Sieltä matka jatkuu Frankfurtin pompun kautta Helsinkiin ja olemme kotona sunnuntaina iltapäivällä.

Pohdintaa työelämäjaksosta Kanadassa:

Kokonaisuutena reilun viikon mittainen matkani oli erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen myös ammatillisesti. Tapoja tehdä ruokaa, suhtautua ruokaan, palvella asiakkaita ja kohdella toisia ihmisiä on monia, kanadalaisilla nämä asiat ovat hyvin tasapainossa. Ihmiset ovat mukavia, sopivasti rentoja mutta kuitenkin palvelualttiita ja työteliäitä. Suhtautuminen meihin oli ylitsevuotavan lämmintä olematta kuitenkaan epäaidon tuntuista. Ihmiset olivat auttavaisia ja kiinnostuneita small talkin lisäksi myös muuten. Opiskelijoilla nykyisillä ja tulevilla ei ole mitään pelättävää työssäoppimisen suhteen Kanadassa. Jos heillä on uskallusta matkaan lähteä he tulevat kokemaan ikimuistoisia hetkiä niin ammatillisesti kuin muutenkin.

Gaetanin sekä muiden oppilaitoksen edustajien huolehtiminen ja kestitseminen on ollut todella huippuluokkaa, toivottavasti voimme tarjota heille vastavuoroisesti yhtä ruhtinaalliset olosuhteet Suomen vierailulla.